چیستان...

آن چیست؟؟؟ که از همه چیز بلند ترواز همه چیز کوتاه تر است؟سرعتش از همه چیز بیشتر است و از همه چیزکندتر است؟هیچ چیز بدون آن انجام نمیشود،همه چیزهای کوچک رادر خود می بلعدو همه ی چیزهای بزرگ رابه وجود می آورد؟
 

 

زمان.......

آری زمان....

_چیزی که هرگز به دست نمی آید مگر اینکه خودمان آن را ایجادکنیم ..

_ساعاتش نیاز به مراقبت ندارد فقط کافیست مراقب دقیقه هایش باشیم ...

_اگر برود دیگر آن را نخواهیم دید مانند تیر از کمان رهاشده..

_کشتن آن نوعی خود کشی بدون خونریزی است....

_چیزی که قادر به توقف آن نیستیم ولی میتوانیم آن را تحت کنترل درآوریم...

((چند وقتی بود دنبال مطالعه روی چگونگی تسهیل راه موفقیت بودم فهمیدم بزرگترین مانع عدم مدیریت زمان در زندگیست که در این مورد آقای مهدی نیلی پور3جلد کتاب کوچک کم قطررا ارائه داده اند ...

حالاخلاصه ای از این کتاب هارا در چند پست برای دوستان میذارم انشاءالله که مفید حالتان باشد..))

      **آیا توجه کرده اید تقریبا 1/3عمر مفیدمان گذشت؟با باقیمانده چه کنیم ؟؟

**آیا بعد گذشت 2/3باقیمانده کاری میتوانیم بکنیم جزاینکه کم کم کنار بکشیم و اجازه ی حضور نسل بعدی را بدهیم و گیاخاکی باشیم برای گیاهان اطراف؟؟؟

**بافرض گذشت2/3عمر وگذر از 40سالگی عمر عزیزمان آیا در شغلی که آن را وسیله ای برای تکامل قرار داده ایم نهایت آگاهی و وجدان کاری را داریم؟؟

**به نظرتان از چند عدداز سلول های پیرامیدال قشر مغز استفاده کرده ایم؟؟

**آیا تا به حال فکر کرده ایم به ازای هر سلول اضافه که در پروزانسفال مغز انسان گذاشته شده چه قدر مسئولیت ما زیادتر شده؟؟

**آیا اگر این امکانات (جسم وذهن سالم ،شرایط زندگی و..)به کس دیگر داده می شد بهتر از ما عمل نمیکرد؟؟

حال با این سرعت گذر زمان باید زندگی را مدیریت کرد.. زمان را کنترل کرد قبل از اینکه تحت کنترل زمان در آییم..مدیریت یعنی بین خوب و خوبتر،خوبتر را انتخاب کردن ..به عمق رسیدن ..کیفیت را جایگزین کمیت کردن ..

اگر عمر (70-60) سال را بررسی کنیم تنها 2سال صرف مطالعه و 9سال صرف کسب در آمد می کنیم..!!!!

و.....20 سال از عمر را خواب باشیم..

10 سال را صرف تماشای فیلم و وقت تلفی در دنیای مجازی کنیم.

5سال را صرف آراستن و در آینه نگریستن کنیم

4سال را بخوریم و بیاشامیم..

قطعا باید کیفیت را در حداقل زمان جاری کنیم که نیاز به برنامه ریزی،شناختن سارقان وقت واصول مدیریت زمان داریم که در پست های بعدی باهم بحث خواهیم کرد،

این پست ادامه دارد......

نظرات 11 + ارسال نظر
دانشجو سه‌شنبه 27 خرداد 1393 ساعت 13:47

سلام خانم بیکی، من با توجه به این که درس مدیریت خواندم ولی همیشه نوشته های شما را میخوانم و از هر نوشته شما نکته ی جدیدی به آموزه های من اضافه می شود.

[ بدون نام ] جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 20:22

جناب بیچاره من حاضر بودم حتی تا پنج سال پشته کنکور میموندم ولی مثله تو مامان وبابام هم پزشک بودن!جدی میگم!
با فرمایش خانوم فقیه هم کاملا موافقم . واقعا درست میگید...این حس کمال گراییه که هیچوقت هم رفع نمیشه...

فقیه جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 13:19

@بیچاره(به ظاهر و به ظن!)
مشکل این جاست که چیزایی که داریم رو نمی بینیم . مثه ماهی تو آب! که درکی از وجود آب نداره !
به هر حال شما فقط فکر میکنید که بیچاره این : )
این حس کمال گرایی یه . با پزشک حاذق شدن هم برطرف نمیشه چه برسه به پزشکی قبول شدن ...
پزشکی قبول شدن اول این حس بیچارگیه ... البته اولشو براتون آرزو دارم ... امیدتونم به خدا باشه ! لاتقنطو من رحمه الله : )

جلیلی شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 19:12

خطاب به ((یه بیچاره ))که مطمنم خیلی هم چاره دارن وخیلی چیزا دارن که بقیه ندارن وخیلی چیزا به دست اوردن که خیلیااا به دست نیاوردن باید به عنوان یه خیرخواه وهم وطن بګم که باور کنید که پزشکی وقبولی تو کنکور تو یه رشته عالی همه چیز به دست اوردن نیست...
به قول استاد فیزیولوژی(استاد نعمت بخش):رتبه یک کنکور حتما ادم نیست...
یه کم فکر کنید بیشتر مطمنم میفهمید که اولا خیلیییی چیزا به دست اوردید و ثانیا زندګی جاریست واین شما هستی که باید با مشکلاتش جوانمردانه بجنګی...

یه بیچاره شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 09:17

واقعا برای خودم متاسف شدم...دوساله پشته کنکورم به امید پزشکی ,تازه پدر مادرممم متخصصن و شرایطم سخته...بعد اون وقت شما ها میگین بیس سالتون شده و هیچ کاری نکردین؟؟؟؟؟
آه ه ه ه......وای به حال من...
پس اگه جای من بودین و پشته کنکوری بودین و فقط یه ماه تا کنکورتون مونده بود چیکار میکردین؟!
خیلی از خودم بدم اومد....

عرفانی پور جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 01:07

فهیمه اون نظر من بود. بابا چ جوابی دادی ی لحظه هنگ کردم !!!!!!بازم بگو!

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 8 خرداد 1393 ساعت 12:31

اگ همون دو سال مطالعه هم بش عمل کنیم خابو فیلمو بقیه چیزا درس اجرا میش اگ منظور کتابه اینه ک دو سال بخابیموبیست سال مطالعه این بضی وقتا این کتابا انق ادمو متوجه اینده وگذشتش میکنه ک ادم از حالش جا میمونه!در کل کتابش عالیه بازم ازش بگید!

با نظرتون کاملا موافقم ..بدون خواب و استراحت و تفریح موتور انسان راه نمیفته نیاز به شادی وآرامش در کنار دوستان وخانواده از جمله نیازهای ضروریست که خدای مهربان هم در قرآن به آن پرداخته ..انسان موجودیست اجتماعی که باید در همه ی ابعاد رشد کنه پس همه چیز سر جاش.. مدیریت زمان هم یعنی از همین فرصت کم حداکثر استفاذه را بردن نه جای زمان هارا عوض کردن..
و اینکه انسان باید متوجه حال باشد نکته ی قابل تأمل و به جاست که قصد داشتم بعدا به آن اشاره کنم همانطور که حضرت علی میفرمایندانسان فرزند لحظه ایست که در آن به سر می برد..
تقریبا هرکسی با عقل و منطقش برای خودش مدیریت و برنامه ریزی دارد خواندن کتاب و آشناشدن با نظرات کسانی که در این حوزه ها خبره اند فقط جنبه ی تذکر و مشورت داره ..
حتی خدای حکیم میفرمایدقرآن هم تذکریست برای جهانیان ..یعنی ما فطرتا قرآن را میدانیم ولی غفلت میکنیم کلمه ی انسان از نسی به معنای فراموش کردن گرفته شذه پس انسان برای اینکه همیشه متوجه خودش باشه نیاز به منبع داره که قرآن ونماز معتبرترین ترین منبع برای یادآوری انسانیت است
برای مطالعه ی هر کتاب غیر درسی هم اول باید نویسنده و طرز فکرش رابررسی کردبعد اطمینان آن را تذکری برا خود در نظر گرفت آقای نیلی پور هم منبع نوشته هایشان قرآن، نهج البلاغه ،بحار الأنوارو..است که قابل اعتماد است و البته میدانیم که حرف آخر را عقل میزند اگه از نظر عقلی سازگار نبود نباید پذیرفت اسلام هم روی عقل خیلی تأکید داره..
در اینجا هم اشکال از ماست که خوب مطلبو انتقال نمیدیم وگرنه اصل مطلب در اینجابدون اشکاله ..از اینکه نظراتی ارائه میدید که برای دوستان رفع شبهه میشه خیلی خوشحالم..حتما سعی میکنم در پست های بعدی قبل از نتیجه گیری دوستان مطالبو کامل کنم..چه خوبه که سایتا و کتابای مفیدی که تاحالا خوندیم معرفی کنیم...

یزدانی چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 20:30

عجب! کتاب مدیریت زمان میخونی که با مدیریت زمان،هم اعتکاف می ری هم بعدش امتحان اعصابتا بالاترین نمره میشی! عزیزم امیدوارم همیشه موفق باشی ممنون بابت پست

فقیه چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 17:53

مرسی خانم بیکی : ) عالی بود مثل همیشه

شاید یک دوست... چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 17:28

ممنون قابل تامل بود...
امیدوارم ادامه د اشته باشه

جلیلی چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 15:31

دستتون درد نکنه واقعا...
چن روز پیش داشتم فکر میکردم که سه ماه دیګه بیست سالم تموم میشه یه لحظه ترسیدم که واقعا من چیکار کردم؟؟؟؟چی به دست اوردم؟؟؟از زمان چه استفاده ای کردم؟؟؟
خیلی خوبه پستتون...
اګه میشه کتابا رو دقیق معرفی کنید ماهم بګیریم...ممنون

کتاب که مال آقای مهدی نیلی پور مرکز پخشش هم بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)شعبه اصفهان_تلفنش هم :9_2255115

البته کتابخونه ی معارف هم کتابای خوبی داره آقای اصغر طاهر زاده هم کتابای خیلی خوبی در زمینه ی معرفة النفس و شناسایی توانایی های دوران جوانی دارند که کتاب خویشتن پنهان _ده نکته از معرفِة النفس- خیلی عالیه ..

کتابای آقای علی صفایی حائری هم خیلی عالیه مثل :صراط ،رشد و...

و از همه مهم تر نوشته های آقای مطهری که آقا هم سفارش کردند هرمسلمان به خصوص قشر دانشجو و طبقه روشنفکران یک دور آن را مطالعه کنند در واقع مبنای فکری انقلاب، تفکرات شهید مطهری است ولا غیر.. اگه کسی اندیشه ی مطهری را درک کرد مبنای زندگی دستش میاد ... کتابایی مثل: کتاب آزادی انسان_خدادرزندگی انسان-جاذبه ودافعه علی-سیره نبوی-مسئله نفاق و...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.