طرح هسته های درسی ؛ نظر فراموش نشه

سلام 

امیدوارم تعطیلات خوبی رو سپری کرده باشین و ابن دو سه روزه رو هم به خوبی طی کنین.


و اما...

برای خوب فهمیدن درس و نمره خوب آوردن باید چیکار کرد؟

همه‌مون تقریبا میدونیم٬ پس چرا اوضاع از این قراره؟!


یه مسأله خواستن خودمونه٬ که‌ خیلی مهمه٬ ولی یه مسأله مهمتر اینه که عملا فرصت نمیکنیم این حجم زیاد و‌مضوعات مختلف رو همه شون رو جوری بررسی کنیم که واقعا هم فهمیده باشیم وسوالی برامون باقی نمونه هم نمره خوبی بگیریم.


اصل مطلب: 

یه پیشنهاده که اساسش رو‌ کار گروهی شکل میده:


برای هر درس تخصصی٬ ۳ تا ۵ نفر از دانشجوهای درسخونِ علاقه مند به اون درس داوطلب بشن٬ تا:

 - با مطالعه بیان سر کلاس و مطلبو کامل از استاد بگیرن و جایی اگه استاد کم‌ گذاشت یا اشتباه گفت یا... متوجه بشن و بگن (نه لزوما و همیشه همون موقع سر کلاس) 

 - اگه مطلبی سر کلاس خوب توضیح داده نشد٬ یا سوالی بی جواب موند٬ یا... ٬ در حد توانشون مشکل رو رفع کنن.

 - اگه کسی از بچه ها اشکالی تو درس داشت٬ بازم در حد توان، بهش کمک کنن و مشکلشو رفع کنن.

 - بر صحت و دقت جزوه در اون درس نظارت کنن و کمک حال گروه جزوه‌نویسی باشن.

 - رفرنسای استادو چک‌ کنن و اگه مطلبی رو دیدن نیازه بچه ها بخونن یا بدونن بهشون بگن.

 - در صورت امکان با استاد روی سوالای امتحانش بحث علمی کنن تا سوالای بیخود یا چیزایی که تدریس نشده تو امتحان نباشه.(چندتا استاد داریم که این کارو میکنن؟!!! )-: )


اسم هر کدوم ‌از این گروه ها رو هم میذاریم «هسته درسی»؛  یا هرچی دیگه که قشنگ تر و مناسب تر بود!


اینطوری میتونیم با کمک همدیگه هم درسا رو بهتر بفهمیم و هم نمره های بهتر بگیریم

اصل قضیه به همکاری و اعتماده٬ یعنی من که یه درسو میخونم و روش کار میکنم٬ بدونم اگه مشکلی با درس دیگه ای داشتم میتونم رو یکی دیگه حساب کنم.


مختصر و مفید دیگه من اون چیزی مد نظرم بود رو گفتم٬ از محاسن ومزایاشم دیگه نمینویسم چون یکم فکر کنین میبینین چه خوبه!!

البته به نظرم هنوز یکم خامه٬ پیشنهاد و انتقاد پذیرفته میشود ;-) 


لطفا بفرمایین نظرتون چیه

به جون خودم مهمه


مجددا: این یک پیشنهاد است؛ همه چیش من جمله اینکه اصلا اجرا بشه یا نه بسته به نظر شما دارد .



نظرات 10 + ارسال نظر
منطقی نژاد شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 19:17

اصل پیشنهاد از نظر من پیشنهاد خوبیه
اما
اول اینکه من همچین صمیمیتی رو بین ورودی نمیبینم که این کار عملی بشه
دوم اینکه پیدا کردن افرادی که حاضر باشن این کارو بکنن خیلی خیلی سخته
سوم با عرض معذرت خیلی از استادای ما خودشون قادر نیستن سوال های بچه ها رو جواب بدن و فقط همون مطلبی رو که میگن بلدن حالا چجوری یه نفر میخواد با این اساتید خوش اخلاق بحث کنه خدا داند


کلا طرح خوبیه ولی عملی کردنش بسیار سخته


از نظر بنده هرکدوم از اساتید علاوه بر یک رفرنسی که معرفی میکنن باید خودشون تاکید میکنم خودشون یک درسنامه درست کنن و برای مطالعه بیشتر بنویسن که فلان مبحث از این قسمت هم میتونین بخونین
ولی از اونجا که اساتید ما بسیار سرشون شلوغ هست وقت این کارا رو ندارن!

فقیه شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 16:59

مثلا فرض کنید یه نفر میخواد برای ایمنی اعلام آمادگی کنه دقیقا باید ایمنی ش در چه حد خوب باشه؟ یا سر و گردن یا نورو .(منظورم اینه که شرایطش چیه )

صفری(ممدشون) جمعه 15 فروردین 1393 ساعت 15:34

سلام.
طرح خوبه.اگه همگی همکاری کنیم و یه مدیریت قوی داشته باشیم.راستش به نظر من مدیر خوب داریم ولی تو این 2-3 تا ترم به شخصه بد قولی های زیادی از طرف خیلی ها دیدم.دلیلش هم اینه که یه سری از ما ها عادت کردیم بقیه کار کنن و ما هم راحت استفاده کنیم. یه سری دیگه هم دلمون نمیاد زحمتمون رو در اختیار بقیه بزاریم.خیلی هامون خلاصه نویسی های خیلی خوبی داریم که زورمون میاد بقیه هم استفاده کنن.بازم میگم این کار یه همت دسته جمعی میخواد.
راستی آقای مسعود اخلاقی، زیاد حرص نخور،انشاالله درست میشه.یادت باشه در دروازه رو میشه بست ولی دهن مردمو...
به خاطر زحماتت هم الهی بمیری،بعد نور به قبرت بباره.

سلام
این مدیرای خوب رو بیزحمت معرفی‌ بفرمایین٬ کارشون داریمD:
خیلی هامون؟!! فکر نکنما

مسعود اخلاقی پنج‌شنبه 14 فروردین 1393 ساعت 10:19

سلام
اول یه معذرت خواهی از مهران میکنم چون در مورد جزوه نویسی یکم حرف دارم که بی ربط به پست مهران نیست.
اون بنده خدایی که از کیفیت جزوه ها ناراضی بود من حق رو بهش میدم اما صبر کنین تا چن جمله بگم. من با تجربه ترم قبل گفتم هر جلسه رو به دو نفر بدم تا یکی ویس رو روی جزوه سرکلاس خودش گوش کنه و تا حدودی ویرایش و یکی ادامه ویرایش و پاکنویس.منم عین شما دانشجوم کارم این نیست با مشکلات شخصی چن برابر!نمیتونم متن تک تک جزوه ها رو بخونم قبل گذاشتن تو واحد تکثیر گذاشتم به عهده وجدان و تقوای خود نویسنده ها!!!!!اما با تمام این وجود همه جوره هستم! بگذریم که گاهی مجبورم دنبال کار بدوم آقا خانوم چی شد؟ که حتی بعضی ج اس منو ندن یا یکی من رو به خاطر انجام کار خلاف شرع مستحق دریافت حد شرعی میدونه !!!!یا یک سری مشغول تولید حرفای خاله زنکند!!!!!!!!! با تمام این مشکلات بازم باید ادامه داد.
و یک انتقاد به بچه های گروه زوج! چرا همکاری نمیکنین؟ افت کلاسه همکاری با گروه فرد؟ یا خودتون رو جدا میدونین؟ درسا که مشترکه!!! چه جوری باید کمک بخوایم؟ کاش به جا دور گود ایستادن و مرتب فریاد زدن((لنگش کن!لنگش کن!)) همه همکاری میکردن تا مشکلات حل شه!!!
.
.
.
.
و اما مهران در مورد پیشنهادت باید بگم که من موافقم اما هنوز چن تا مسئله میمونه که خیلی مهمن یکی استقباله به نظرم واسه 4 تا درس اصلی حداقل 20 نفر نیازه این بنده خدا راس میگه ما اگه به داد جزوه برسیم و کیفیتشون رو درست کنیم خیلی کارکردیم که تا حدودی این گروه به نظرم نقش نظارتی داشته باشنه رو جزوه ها. و دیگه این که وقت نیست مگه چقد از ترم مونده؟ اگه قراره جدی کاری رو انجام بدین سریع تر یه جلسه بذارین بچها بیان نظر بدن داوطلب شن توجیح شن و کارتون شروع شه. دیگه اینکه من ج یه سوالم رو نگرفتم اگه یه سری تمام تلاششون رو تو یه درس انجام بدن از درسای دیگشون عقب نمیوفتن؟ چه فکری واسه این کردین؟ نمیشه سروگردن رو با 18 و روان شناسی رو با 13 پاس کرد!!!!!!!!
ببخشید سرتون رو درد آوردم...

سلام
معذرت خواهی برای چی؟!
ما باید ممنون باشیم به خاطر این زحمتایی که میکشی، و هستیم. لااقل خود من هستم.
ولی عجب دل پری داری... ؛
دوستان، این آقا مسعود رو اذیتش کردیم، بنده خدا کلا هیچی نمیگه، الان که یکم دردودل کرده دیگه معلومه زیاد سختش بوده.
.
.
.
دقیقا همینه که میگی،به نظر من کار این هسته ها و گروه جزوه مکمل هم اند، و درنهایت جزوه بهتری داریم.
برای همین اینجا مطرح کردم، که الان ببینیم نظرا چجوریه و یکم فکر کنیم و بعد اگه اوضاع جوره بیایم جلسه رو سریع بذاریم.
ضمنا توجیه نه توجیح

برای این "ی سوال": اولا قراره برای هر درسی به اندازه همون درس کار کنن، یعنی کارایی که من نوشتم برای خوب فهمیدن و نمره گرفتن یه درس لازمه و زیادتر نیست، دوما همین کار رو هم گروهی انجام میدن و اینطوری وقت کمتری گرفته میشه. سوم اینکه کلا امکانش نیست یه نفر برای همه درسا کاری کنه که هم قشنگ بفهمه و هم نمره بگیره،
پس دوتا راه داریم، یا اینکه همینطوری که تاحالا بوده پیش بریم، یا اینکه گروهی کار کنیم و هرکدوم برای یه درس "خودمون" عمیق کار کنیم و برای عمیق فهمیدن بقیه درسا بریم پیش دوستان، یعنی از اول ترم بدونیم که اگه مشکلی با قلان درس داشتم میتونم برم سراغ فلانی!!
قرار نیست فقط ی درس رو بخونیم و بقیه رو وللش، قراره عمق کار رو برای یه درس زیاد کنیم، از طرفی دوستان در بقیه گروه ها حجم کار رو برای درسای دیگه کم کردن، پس وقت کمتری برای بقیه درسا (نسبت به الان که همه رو خودمون باید بخونیم) لازمه.

اگه فهمیدین صلوات...
توی نوشته بیان کردن سخته، حضوری راحت تر میگم...
من شرمنده ام که سر همممه رو درد آوردم.

پگاه شفیعی چهارشنبه 13 فروردین 1393 ساعت 00:55

اینکه گفته بودین اگه برای یه درس بیشتر از چند نفر داوطلب بشن،به نظر من لازم نیست حتما از همون اول چند نفر ثابت وجود داشته باشه یعنی میشه واسه اول کار به همه ی داوطلبا یه قسمتی رو محول کرد بعد یه مدت چند نفری که بهتر، از پس این مسئولیت بر اومدن،گلچین بشن.

Minerva's Owl سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 19:53

سلام دکتر!
پیشنهاد خوبیه ولی به هیچ وجه عملی نیست.گروه جزوه نویسی خودش انسجامی نداره علی رغم تلاشهای دکتر اخلاقی!جزوه ها (خصوصا جزوه ایمنی غیر از جلسه 3که دکتر مفلح دکتر ملک محمدی زحمتشو کشیدن) ناکامل و غلط ان!من که میگم اول گروه جزوه نویسی درست شه بعد بیایم سراغ این!اون موقع کار بنده خدایی که نقش هسته علمی رو ایفا میکنه خیلی سخت نمیشه!وگرنه جزوه ای مثل ایمنی کلا دوباره باید نوشته شه!
بعد که خواستید این کارو انجام بدید دست کم دو نفر برای هر فصل و موضوع درسی لازمه!مثلا 2نفر فقط برای آنتی ژن!
یکی از مشکلاتش وقت گیریشه!به حدی که برای ترم جاری آنچنان راندمانی نخواهد داشت و بهتره برای این موضوع ترم آیندرو بحث کنیم!

سلام، با من بودین؟!! 7 سال دیگه بیاین

اصولا پیشنهادی که به هیچ وجه عملی نیست پیشنهاد خوبی نیست البته!
"به جای اینکه به تاریکی لعنت بفرستید، یک شمع روشن کنید..." یعنی بسم الله... ؛ خوب کمک کنید... (حالا نمیدونم چقدر اینا ک گفتین درست بوده ها، ولی اگه ضعفی دیدین خوب یکم تلاش...)
درضمن این طرح خیلی به بهتر شدن جزوه از نظر علمی کمک میکنه به نظرم.

فکر کنم یک نکته مغفول مونده.
شما اون درسی رو که واقعا بهش علاقه دارین رو چطور میخونین؟! زوری؟ وقتی که براش میذارین رو فکر میکنین هدر رفته؟
اگه کسی به یه درس علاقه داشته باشه واقعا کلی کیف میکنه و راحت اون درس رو میخونه، هرچقدر هم منبعش زیاد باشه یا...
این باعث میشه کار خیلی راحت تر بشه، برای همین من گفتم "دانشجوی درسخونِ علاقه مند" .

مجددا: اون قدر که به نظر میاد وقت گیر نیست.

من دیدم به این کار بلند مدته، ولی به نظرم همین ترم هم اگه بخوایم میتونیم کار خوبی ارائه بدیم، کلی درس خوندن بچه ها، یه سازماندهی میخواد(میدونم خودش کلی کاره)

وای چقدر حرف زدم...

مهشید صادقی سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 19:47

سلام سال نو مبارک
به نظر من کار خوبیه ینی قابل اجراست ولی اگه واقعا گروهی باشه!
اگه بادتون باشه ترم قبل یه جلسه تشکیل دادیم واس جزوه نویسی خیلی از بچه ها استقبال کردن و داوطلب شدن ولی خیلی هاشون هیچ کاری نکردن فقط چند نفر بودن که پای حرفشون موندن و تا آخر کار بودن دست آخر هم به جای اینکه ازشون تشکر بشه بعضیا(نمیگم همه) میگفتن جزوه به درد نخور بود!!!
این طرحم نیاز به کار زیاد داره اگه کسی داوطلب میشه باید از قبل فکر سختیاشو بکنه..
سوالی که دارم اینه که این طرح قراره واس چندتا درس باشه؟ و انتخاب افراد بر چه اساسه صرفا داوطلبانه است؟ ینی نیاز به تایید بقیه بچه ها نداره؟

سلام
خوب بله، هرچی تعداد زیادتر بشه هماهنگی سخت تره، واسه همین هماهنگی جزوه نویسی سخت تره. وقتی 4-5 نفر باشن بهتر باهم هماهنگ میشن و کار پیش میره.
باور بفرمایین اینقدر هام سخت و وقت گیر نیست؛ یه چیزایی پایین نظر آقای اخلاقی نوشتم

به نظرخودم برای همه درسای تخصصی،البته با برخی استثناهای معدود!
من دوتا معیار(!!) درسخون بودن و علاقه به اون درس، رو پیشنهاد دادم، اگه پیشنهادی دارین بفرمایین، برای خودم سواله اگه برای یه درس افراد بیشتری داوطلب شدن چطور چند نفر انتخاب بشن

فقیه سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 16:39

ممنون از این که جرئت کردین بیان کنید
معمولا بچه ها درس میخونن ولی ظاهرسازی می کنن نمیخونیم و درس چی هست اصلا .
بعد جدیدا هم که مد شده میگن علوم پایه مهم نیست!(کی گفته؟)
الان جو ورودی نسبت به دانشگاه ها و ورودی های بهتر ما خیلی خوب نیست از نظر درسی(ولی خودمون فکر میکنیم خیلی خوبه) . دبیرستان رقابت خیلی بیشتر بود.
خیلی از ما حتی روش درست درس خوندن رو هم بلد نیستیم . اگه بچه هایی که خوب درس میخونن لطف کنن تکنیک هاشونو بگن خوبه.
اگه بتونیم با دکتر پورشا هماهنگ کنیم ادامه همایش های تابستون رو برگزار کنیم هم مفیده فک میکنم.
کلا اگه کسی هم واقعا علاقه مند باشه تو جو ورودی ما انقدر تو ذوقش میخوره که کلا بیخیال میشه !اکتفا میکنه به این که گلیم خودشو از آب بکشه بالا !نمونش همین آقا یا خانم مزخرف !!!

سلام
با عرض پوزش٬ به نظرم اوضاع بهتر از اینی هست که شما نوشتین٬

این که گفتین خیلیمون روش درست درس خوندن رو بلد نیستیم رو قبول ندارم. درسته میشه بهتر هم درس خوند٬ ولی اصل قضیه یکی خود «خوندن» و یکی دیگه حجم خیییلی زیاده. ما همه مون توی مقطعی حسابی درس خوندیم و الان اینجاییم٬ اگه واقعا بعد حداقل یک سال یاد نگرفته باشیم که...

بازم باید بگم اوضاع اینجوری بد نیست

این پیشنهادات خوبه٬ ولی نظرتون رو راجع به این طرح نفهمیدم! منتظرم

مزخرف سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 13:10

خیلی پیشنهادمزخرفیه

یه اسم بهتر برای خودتون انتخاب میکردین!

ممنون

مسعود اخلاقی سه‌شنبه 12 فروردین 1393 ساعت 12:53

مهران جون پیشنهادخوبیه اما وقت کم و اعمال بسیار خب چه جوری ظرف مدت کم میشه که این کارو کرد؟
دیگه اینکه استقبال از نظرت مهمه!
و اینکه این افراد که تمرکز خودشون رو تو یه درس میذارن درسای دیگه رو چیکار کنن؟ فک میکنم احتمالی که به عقب افتادن میدن باعث شه رو کارشون تاثیر بذاره! به این فک کردی
راستی به نظرم تو نوشتن جزواتم میتونن کمک کنن یاحداقل میتونن تو درسی مثل فیزیولوژی که منبع گایتون هست اما استاد 15 درصد سولاش رو به گفته خودش از گفته های کلاس طرح میکنه و احتمالا از گانونگ هست کمک کنن.

سلام بر مسعود جان
خوب اینکه میگی وقت و تمرکز میگیره که کاملا درسته، ولی خوب آخرش برای خوب یاد گرفتن و نمره آوردن باید همین کارا رو انجام داد،

وقتی استاد میگه رفرنس فلان کتابه و من ازش سوال میدم، کسی که نمره میخواد میره میخونه کتابو، وقتی میگه از اسلایدا یا مطالب سر کلاس سوال میاد، اسلایدو میخونه و یا خودش جزوه مینویسه یا جزوه های ورودیو میگیره، باید مطمئن بشه جزوه کامل و درست هست یا نه؟ یا اعتماد میکنه یا خودشم یه بررسی میکنه و...
خلاصه که تقریبا همه کاراریی که نوشتم رو باید انجام بده، الان فرقش اینه که میتونه اولا با چندنفر دیگه روی یه درس کار کنه و میتونن تقسیم کار داشته باشن، دوما برای درسای دیگه هم چندتا از دوستاش عمیق بررسی کردن و میتونه ازشون کمک بگیره، پس عملا وقت زیادتری ازش گرفته نمیشه

تازه خیلی ازین کارا گفتنشون بیش از انجامشون طول میکشه!
یعنی واقعا اونقدر وقت نمیگیره، برای کسی که واقعا درس میخونه.

درمورد نوشتن جزوه هم، تونستن که بلههه، ولی میگم چون یه سری کار دیگه میکنن، اگه دوست داشتن بیان کمک برای نوشتن. حتما بعضیشون سرکلاس یادداشت برمیدارن که میتونن بدن، حتما چون درس رو پیش مطالعه کردن و خوب گوش دادن بهتر و سریعتر میتونن اگه جایی اشتباه هست بفهمن و ...

نظرت؟؟
خیلی هم ممنون
وبیشتر ممنون به خاطر با اسم نظر دادنت

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.